Co oznaczają cyferki przy oznaczeniu oleju przekładniowego i w jaki sposób kupić idealny?

Ewolucja skrzyni biegów jest bardzo duża oraz obejmuje bardzo dużo rozwiązań. Coraz nowsze technologie sprawiają, że stawia to wyzwania koncernom olejowym. Obecnie na motoryzacyjnym rynku możemy spotkać zwykłe skrzynie ręczne, skrzynie sekwencyjne oraz skrzynie ze skomplikowanymi dwusprzęgłowymi przekładniami.

oleje przekładniowe

Autor: jjandchris
Źródło: http://www.flickr.com
łąka

Autor: PhillipC
Źródło: http://www.flickr.com/
Zastosowane w nich procesy funkcjonują pod wielkim obciążeniem.
selfie - urlop

Autor: Artur Nowacki
Źródło: http://www.flickr.com
Oleje przekładniowe w skrzyni przełożeń spełniają niezwykle wiele ważnych funkcji. Głównie są odpowiedzialne za smarowanie, utrzymywanie w czystości a również za tłumienie drgań i hałasów, które wywołane są pracą skrzyni.

Jeżeli masz chęć poznać większą ilość informacji na ten temat – odsyłam do tego serwisu (http://www.kursyresuscytacjigdansk.pl/), ponieważ odnajdziesz tam szczegółowe dane, które szczególnie Cię zainteresują.

Takie oleje poprawiają pracę przekładni głównej i łożysk ślizgowych oraz łożysk tocznych. Zależnie od tego, w którym miejscu tego typu części się znajdują i jakie spełniają funkcje, oleje przekładniowe pracują inaczej. Przekładnia, która ma zęby proste potrzebuje stworzenia mocnej warstwy bez granicznego tarcia. Natomiast przekładnie hipoidalne potrzebują oleju, który chroni współpracujące ze sobą części przed granicznym tarciem. Olej przekładniowy może również chronić przed korozją i rozpuszcza brudy oraz może chłodzić układ.

Oleje przekładniowe moglibyśmy dzielić ze względu na lepkość i skład chemiczny. Ich przystosowanie do określonych sytuacji prawdopodobne jest dzięki dodatkom uszlachetniającym, które mają wpływ na zachowanie się oleju w danej temperaturze. Poprawiają one smarność oraz ochraniają przed korozją a także zapobiegają starzeniu się oleju. Jakościowa klasyfikacja, która jest najczęściej używana to klasyfikacja API. Moglibyśmy tutaj wyróżnić 6 klas, które oznaczone są literkami GL oraz cyframi od jeden do 6. Oleje jakości 1-3 są stosowane w mechanizmach o mniejszych obciążeniach.

Możemy je napotkać dość rzadko, gdyż w sprzedaży moglibyśmy znaleźć w większej części skrzynie przełożeń, które mają olbrzymie obciążenie. Do tego typu skrzyni wykorzystuje się olej klasy 4 oraz pięć. Klasa sześć zarezerwowana jest dla udoskonalonych olejów, które w praktyce jeszcze nie występują.