O tramwajach słów kilka

Jednym z najbardziej wygodnych oraz prędkich sposobów przemieszczania się na duże dystanse jest kolej. Ongiś obsługiwana przez lokomotywy na parę a dzisiaj przez pojazdy elektryczne bądź spalinowe. Zamiana lokomotywy na elektryczną wiąże się z odkryciem motoru elektrycznego oraz rozwoju przesyłowej sieci. Taki pojazd po prostu był łatwiejszy w użyciu niż klasyczny parowy. Nie było potrzeby wożenia ze sobą wielkiej ilości paliwa oraz wody bez której lokomotywa nie zdołałaby poprawnie funkcjonować.

Wynalezienie silnika elektrycznego w roku około 1800 pozwoliło na rozwiązanie kłopotu z którym borykała się kolej, to jest dostarczenia stosownej ilości wody na trasie . Pozwoliło to również na stworzenie nowego rodzaju transportu miejskiego, tzw. tramwaju elektrycznego, który zastąpił romantyczny ale mało efektywny tramwaj konny. Popychany on jest za pomocą elektrycznego silnika czyli maszyny jaka energię elektryczną zamienia na mechaniczną. Paliwo zatem prąd elektryczny może zostać dostarczany do napędu na wiele sposobów, dla przykładu przy pomocy rozmaitego rodzaju akumulatorów bądź z sieci elektrycznej przy pomocy kabla.

Tramwaj bądź pociąg elektryczny korzystają z tej drugiej metody. Energia elektryczna dostarczana jest przez kabel.

silnik

Źródło: http://www.sxc.hu/

Transportują ją między innymi odbieraki prądu, zatem przyrządy o rozmaitej budowie jakie równocześnie przesyłają prąd do silnika i umożliwiają ruch pojazdu bez przerw w dostawie zasilania. Zależnie od tego o jakim pojeździe mowa, odbieraki prądu mają rozmaity kształt. Wynika to również z technologii jaka była użyta. Łatwo odbieraki prądu zidentyfikować po kształcie – te starszej generacji posiadają wygląd połączonych trójkątów, z kolei te współczesne to połowa trójboku. Opisano je na .

Największym problemem urządzeń zasilanych energią elektryczną w tym tramwajów i lokomotyw jest gwałtowny niekontrolowany wzrost napięcia w sieci, przykładowo przez uderzenie pioruna w trakcję elektryczną. Żeby ochronić podłączony do sieci motor elektryczny wykorzystuje się tzw. wyłączniki silnikowe – . Są to urządzenia które w pewnych okolicznościach komputerowo odłączają napęd od sieci zapobiegając w tenże sposób jego zepsuciu.